Ahojte, mam dcerku s roznymi poruchami ucenia a pozornosti. Trapime sa uz od 1.rocnika, teraz bude siestacka.
Mame diagnostikovanu dyslexiu, dysgrafiu, dysortografiu a uz aj dyskalkuliu... Vsetky tieto poruchy ucenia su vraj dosledkom poruchy pozornosti (ADD).
Vitam vsetkych, ktori maju blizko k tejto teme, maju doma taketo dieta, chcu pomoct tymto detom...
Vitam vsetkych, ktori hladaju radu, miesto pre pochopenie, povzbudenie, pomoc...
Čo robiť, ak máme podozrenie, že príčinou problémov dieťaťa v učení sú vývinové poruchy učenia
(Metodický materiál)
Uvádzame základný postup, ako rodičia v takomto prípade majú postupovať, aby dieťaťu pri
učení pomohli.
1. Na každej škole pôsobí výchovný poradca, ktorý poskytuje rodičom a žiakom bezplatné
poradenské služby. V prípade podozrenia na prítomnosť vývinovej poruchy učenia sa
odporúča rodičom, aby požiadali o vyšetrenie dieťaťa v centre pedagogickopsychologického
poradenstva a prevencie /CPPPaP/, alebo v centre špeciálnopedagogického
poradenstva /CŠPP/ podľa rajonizácie.
2. Ak problémy avizuje triedny učiteľ, vyplní podklady pre psychologické a
špeciálnopedagogické vyšetrenie žiaka. Na tomto tlačive rodičia svojim podpisom vyjadria
súhlas – nesúhlas s vyšetrením dieťaťa vo vyššie uvedených odborných inštitúciách. Pri
súhlase sa tlačivo doručí do centra. Rodič môže s dieťaťom prísť na vyšetrenie do centra aj
na vlastnú žiadosť.
3. Po vyšetrení dieťaťa /je bezplatné/ psychológom a špeciálnym pedagógom, rodičia /do 30
dní/ obdržia správu zo psychologického a špeciálno-pedagogického vyšetrenia.
Ak vyšetrenie potvrdí, že príčinou problémov v učení sú špecifické vývinové poruchy
učenia, v správe sa odborníci vyjadria aj k tomu, či je potrebné, aby dieťa bolo individuálne
začlenené /integrované/ ako žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
/ŠVVP/.
Školská individuálna integrácia /začlenenie/ v ZŠ a SŠ znamená, že dieťa/žiak, aj keď má
vývinovú poruchu učenia, bude vzdelávané v bežnej triede. Cieľom integrovaného
vzdelávania je snaha čo najviac pomôcť deťom s problémami pri učení, pri ich zapájaní sa
do bežného života, ktorých príčinou nie sú znížené rozumové schopnosti. Teda deťom, pre
ktoré je učenie kvôli špecifickým poruchám učenia náročnejšie, ho uľahčiť do tej miery,
aby im neúspechy aj napriek ich snahe nevzali chuť učiť sa. Tieto deti sa totiž musia učiť
viac ako deti bez porúch učenia.
V správe z vyšetrenia je uvedená jej časová platnosť /ktorú by mali rodičia akceptovať a
objednať sa na následné rediagnostické vyšetrenie/, návrh rozsahu úprav /ktoré predmety, do
akej miery a i./. Ďalej sú uvedené odporúčania ako konkrétne postupovať pri vzdelávaní
v škole.
Žiadosť o individuálnu integráciu dieťaťa podá rodič písomne na riaditeľstvo školy. Podľa
dohody a odporúčaní rodičia i dieťa spolupracuje s vyučujúcimi, prípadne so školským
špeciálnym pedagógom i s CPPPaP, CŠPP. Rodič má právo nesúhlasiť s individuálnym
integrovaným vzdelávaním.
4. Na základe správ z odborných vyšetrení – triedny učiteľ vypracuje pre žiaka individuálny
výchovno-vzdelávací program /IVVP/, v ktorom sa uvádzajú konkrétne požiadavky na
úpravu prostredia triedy, učebných postupov, učebných plánov a učebných osnov na
organizáciu výchovno-vzdelávacieho procesu a požiadavky na zabezpečenie
kompenzačných pomôcok, špeciálnych učebných pomôcok a personálnej pomoci. IVVP
môže byť podľa potreby dopĺňaný a upravovaný počas celého školského roka. Pri jeho
vypracovaní učiteľ spolupracuje so špeciálnym pedagógom, prípadne i s rodičmi žiaka.
Triedny učiteľ oboznámi s vypracovaným IVVP rodičov, ktorí svoj súhlas vyjadria
podpisom.
Čo obsahuje IVVP?
• Základné informácie o žiakovi.
• Vplyv jeho diagnózy na výchovno-vzdelávací proces.
• Úprava prostredia triedy, umiestnenie žiaka.
• Špecifiká organizácie vyučovania žiaka.
• Odborná reedukačná a terapeutická starostlivosť.
• Špecifické výchovno-vzdelávacie ciele a postupy, úprava obsahu vyučovania,
priebežné hodnotenie čiastkových cieľov s následnou úpravou učebných osnov
/podľa štátnych vzdelávacích programov – uplatniť časť vzdelávací program pre
žiaka s príslušným zdravotným znevýhodnením - žiak so ŠVVP/.
• Špecifiká hodnotenia učebných výsledkov žiaka
• Kompenzačné pomôcky
• Priebežné zmeny
• Podpisy - triedneho učiteľa, vyučujúceho konkrétneho predmetu, školského
špeciálneho pedagóga, prípadne zákonného zástupcu
S IVVP sú povinní oboznámiť sa všetci vyučujúci žiaka a majú povinnosť postupovať
podľa vymedzených úprav.
Psychologické a špeciálno pedagogické vyšetrenie je potrebné obnoviť po dvoch -
troch rokoch /tzv. rediagnostické vyšetrenie/. V odborných správach je uvedená platnosť
záverov vyšetrenia a teda potreba nových vyšetrení po uplynutí tejto lehoty. Ak sa v priebehu
vzdelávania žiaka zmení stav v tej miere, že nie je dôvod na vzdelávanie formou
individuálneho začlenenia a potvrdia to aj vyšetrenia odborníkov /psychológ, špeciálny
pedagóg/, škola ho prestane evidovať ako začleneného. O zmenu v tomto smere môžu
kedykoľvek požiadať aj rodičia.
Je dobré uvedomiť si, že ak sa u dieťaťa odbornými vyšetreniami potvrdí prítomnosť
výrazných špecifických vývinových porúch učenia / dyslexia, dysgrafia, dysortografia,
dyskalkúlia/, je učenie za bežných podmienok pre dieťa záťažou a napriek zvýšenému úsiliu
nemusí prinášať očakávaný efekt. Preto je dobré, ak sa dieťaťu v určitých obdobiach
poskytne možnosť individuálneho prístupu a ak sa naučí pracovať s potrebnými
pomôckami, ako sú napr. gramatické a matematické tabuľky a prehľady, čítacie okienko,
slovníky a iné. Takto pripravené dieťa vie potom využiť ponúkanú pomoc aj v deviatom
ročníku – pri skúške Monitor, ale aj v rámci prijímacích pohovorov na strednú školu. Dnes
môže mládež so ŠVVP študovať aj na akejkoľvek strednej škole a aj tu sa prihliada na
charakter jeho aktuálnych ťažkostí, pokiaľ rodičia požiadajú o individuálne začlenenie.
Zanedbanie starostlivosti o dieťa s poruchami učenia na prvom stupni základnej školy
môže ďalekosiahle negatívne ovplyvniť celý život dieťaťa.
Vypracovala: PaedDr. Lýdia Križanová, PhD.
Špeciálny pedagóg / http://www.psychologickecentrum.sk/page.php?id=25